czwartek, 7 lipca 2011

Biznes a brak czasu

Gdy prowadzi się firmę, zawsze brakuje czasu. Im więcej klientów, tym mniej czasu. To normalne. Prowadząc firmę, nigdy nie ma się czasu. To jest reguła. Im więcej pracowników, tym czasu również mniej.

Można myśleć, że się kogoś zatrudni po to, żeby czasu było więcej, ale to najczęściej wiąże się z większą ilością klientów. Czasu więc nigdy nie będzie. Im większa firma, tym go jeszcze mniej.

I to nie dziwi. W końcu zdecydowałeś się na prowadzenie firmy, a nie na pracę na etacie, dlatego trzeba się z tym liczyć i ponosić tego konsekwencje. Należy więc zastanowić się nad tym, jak ten czas wygospodarować, żeby ewentualnie zostało go trochę dla rekreacji czy ewentualnego urlopu. Nie ma sensu zatrudnianie kolejnych osób, w przypadku małej firmy. Lepiej wszystko, co się da – zautomatyzować, a jak nie to delegować. Dlatego właśnie zamiast samemu odbierać telefony – lepiej skorzystać z usługi obsługi telefonicznej firmy. Zastanów się, ile czasu poświęcasz na odbieranie telefonów i rozmowy z potencjalnymi klientami. Jak długo musisz im coś tłumaczyć, że w końcu i tak stanęło na tym, że Twoim klientem nie zostanie. Sam wiesz, jak mało jest bezproblemowych kontrahentów! Po podliczeniu wyjdzie, że delegując ten obowiązek, zaoszczędzisz miesięcznie co najmniej kilka godzin, jeśli nie kilkanaście. Jak to mówią, grosz do grosza, a będzie kokosza.

Kolejna sprawa. Korespondencja. Ile czasu tracisz na czytanie korespondencji? A ile na wysyłanie listów, wzywanie kurierów, kolejki na poczcie? To również możesz zlecić swojemu pracownikowi. Dzięki temu zaoszczędzisz kolejne kilka godzin w miesiącu.

I jeszcze jedno. Zarządzanie relacjami z klientem. Im ich więcej, tym trudniej się połapać. Uporządkuj to za pomocą specjalnego systemu CRM. Dzięki temu program sam będzie przypominał klientom o zapłaceniu faktur, ponaglał, uporządkuje ich i ustali, którzy są dla Ciebie najbardziej zyskowni, a którzy przynoszą straty. Taki program może nawet wysłać maila z kartką świąteczną. To zdecydowanie zaoszczędzi Ci najwięcej czasu. Dzięki temu możesz liczyć na co najmniej kilkanaście godzin w miesiącu wolnego.

Podsumowując, jeśli obsługa telefoniczna firmy, korespondencja i zarządzanie relacjami z klientem zajmowało Ci dotychczas dużo czasu, dzięki powyższym poradom będziesz mógł zaoszczędzić nawet do dwudziestu godzin w miesiącu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz